Network Menu

MAME regionmöte i Austin

SWEA MAME RM i Austin, TX, September 2014

MAME RM 2014: Utsikt från 34:e våningenHelgens aktiviteter började med mingel hemma hos Elisabeth Kihlberg i hennes fantastiska lägenhet på 34:e våningen i downtown Austin. Vilken utsikt! Avdelningsordförande i MAME och ”partypinglorna” (SWEA-medlemmar som kommer för att ha kul och för att utforska en ny stad) lärde känna varandra. Många kära återseenden och en del nya bekantskaper knöts.

MAMEs styrelse träffades på fredag morgon för förmöte på hotellet där vi utbytte erfarenheter och diskuterade våra avdelningars styrkor och svagheter. Diskussionerna fokuserade på styrkor, vilka vi kom fram till, ofta går hand-i-hand med avdelningarnas svagheter. Det var värdefullt att Annette Åsberg, SWEA Internationals Vice Ordförande, var med på vårt möte. Förmötet är alltid en bra energikälla för oss alla. Man får nya idéer och lösningar och inser att SWEA är mer än bara den lilla avdelningen.

Vi som inte fick vara med på förmötet träffades istället i hotellobbyn och var turister för en dag. Vi tågade iväg, med två tjejer från SWEA Austin som ledare. Första stoppet var den imponerande Texas State Capital-byggnaden och vi fick höra hur allt går till i ”House of Parliament”. Efter detta ”äventyr”, för vi förlorade tillfällligt tre Sweor i kulvertarna, tog vi sikte på turistbyrån och en ”Duck-tour”. Titta på ankor?! tänkte vi… Några av oss hade tittat på de berömda fladdermössen kvällen innan, från Congress Avenue Bridge, så denna helg verkade gå i djurens spår… Men nej, det var namnet på företaget som körde buss/båten (amfibiefordon). Vi fick varsin fin gul näbb att tuta med, på busschaufförens ”order”. Jättekul! Vi åkte gata upp och gata ner, tittade på sevärdheter och anknäbbs-tutade åt höger och vänster, innan vi körde ner och runt i Lady Bird-Lake också. Vilken tur!

MAME RM 2014:  Dessert”Sjön suger” heter det ju och när vi var klara med turistandet åt vi lunch på, vad vi förstod, ett av de mest fantastiska ”steak house” i Austin. Sexton Sweor beställde varsin fredagsspecial — ”Famous Pork Chop”. Servitörerna kom in och skar upp köttet i tre sektioner: först skulle vi äta den med flaggan i, bästa delen, sedan den andra och sist, om vi orkade, den sista, och då också äppel- och potatismoset. Wow! Vi var mycket mätta och belåtna efter denna mastodontlunch och vi tackade våra SWEA-Austin-guider för denna toppendag!

Fredagskvällen tillbringade vi på The Broken Spoke. Där fick vi smaka traditionell Texas BBQ och lära oss att dansa till Honkey Tonk Music. Tur vi hade cowboystövlarna på!

MAME RM 2014: Barbros klubbaPå lördagsförmiddagen hölls regionens årsmöte. Närvarande var alla regionens avdelningsordförande, Barbro Westin, regionordförande, Annette Åsberg, SWEA International vice ordförande, Vicki Almstrum, SWEA International webbredaktör, och sex gäster. Barbro hade glömt sin ordförandeklubba men en träslev gick lika bra att klubba beslut med! Det viktigaste beslutet som tagits under det gångna året var att regionen höjer SWEA MAMEs stipendium till $2,000. Efter mötet hade vi picknick vid Lady Bird Lake. Några tjejer paddlade sen kajak eller bräda och andra satt på filtar och pratade och hade en skön eftermiddag i parken.

På kvällen var det ett härligt tryck i skolbussen, som tog oss till Steiner Ranch Steakhouse, en restaurang med en underbar utsikt och fantastiskt god mat. I vanlig god SWEA-anda så var det tal, lotteri och sång. Servitörerna har nog aldrig hört så många glada tjejer sjunga och ha kul.

Helgen i Austin avslutades på Austins party-gata 6th Street; med brunch på en takterrass tillhörande ett företag i reklambranschen, med svensk ägare, som berättade sin historia om hur han hamnade i Austin. SWEA Austin brukar ha evenemang i hans lokaler, t.ex. Melodifestivalen. Brunchen var från ett företag vars ägare var svensktättling, och han berättade lite om sin anfader och sitt företag.

Ett stort tack till planeringskommittén i SWEA Austin för ett fantastiskt regionmöte!

OBS! För att se en bild från galleriet i sin helhet, klicka på bilden. För att se hela galleriet, klicka på en bild och använd pilarna (< och >) för att bläddra mellan bilderna.