Network Menu

Allt från flamenco till Eurovision

OEMA och VEMA RM 2018 på Mallorca, 18-21 oktober

Tillbaka till listan över RM rapporter för 2018 >>>

En efter en landar vi Sweor under onsdagen på Palmas flygplats och välkomnas av en Swea från Mallorca. Flygbussen tar oss tvärs över ön fram till ”Hotel Morito” i Cala Millor. Vi blir alla hjärtligt välkomna och trots att några av oss anländer i sena timmen blir vi mötta i receptionen, träffar på gamla och nya vänner, får ett glas Cava, vår namnbricka och en SWEA påse med godsaker i.

På torsdag morgon är det dags för oss att träffa Elisabeth Köster, AO SWEA Mallorca, för att gå igenom de sista detaljerna inför vårt möte. Då detta var det första regionmötet som RO för oss båda kändes det extra skönt att vi kunde samarbeta och planera årsmötet tillsammans.

Medan vi var kvar på hotellet var övriga Sweor på utflykt och vid tre-tiden, när de kom tillbaka till hotellet, var det dags för regionernas förmöten. Den första timmen ägnade vi åt det som är bland det viktigaste med våra möten, att träffas, lära känna varandra och umgås. Styrelsearbetet blir sedan så mycket lättare.
Eftermiddagen fortsatte med ett besök av Katarina Silfverskiöld, sammankallande i donationskommittén. Den nybildade kommittén har nya riktlinjer för våra donationer så vi var många som hade frågor till Katarina. Kvällen avslutades med välkomstmingel och buffémiddag på hotellet och till dansen sjöng självaste Elvis Presley!!

På fredag morgon samlades de två regionstyrelserna tillsammans och fick en presentation av Christina Hallmert som bl.a. berättade om det globala SWEA och 40 årsfirandet nästa år. Vi fortsatte därefter med en ”workshop” i Ledarskap som hölls av Roma Bratt, AO i Wien. Vi fick grundläggande information om ledarskap, olika ledartyper och vad som är skillnaden på att vara ledare och att vara manager. Genom att sitta ner och själv fundera på vilken ledartyp man är fick vi nu verktyg att anpassa vårt ledarskap för att få en så dynamisk styrelse som möjligt. Stort tack till Roma!

På kvällen åkte vi sedan alla med buss till RanchoGrande där vi åt en god middag och efter maten fick vi se en fantastisk flamenco och hästuppvisning.
Lördag förmiddag hade vi våra separata årsmöten och efter lunch var det dags för vår gemensamma Eurovision där Christina Hallmert inledde med att berätta om sitt SWEA liv. Prästen Kajsa Öhlmér berättade därefter anekdoter från sitt liv som flygplatspräst på Arlanda och sin tid som präst vid den svenska bataljonen i Kosovo. Dagen fortsatte med Helena Englund Hjalmarsson som i över 20 år bl.a. har undervisat myndighetstjänstemän att skriva modern och begriplig svenska. Helena fick oss att skratta hjärtligt när hon introducerade oss för dagens moderna språk. Anna Hansson och Gunilla Turner avslutade med att lära oss hur vi skall få mer energi att klara av vardagen och hur man kan förändra organisationer för att få en positiv arbetsmiljö.

Efter Eurovisonen vilade alla damerna upp sig. Festklädda Sweor satte sig sedan i bussen som tog oss på en rundtur i Palma och som avslutades med vår festmåltid på restaurang Bahia Mediterraneo. Välkomstdrink på terrassen med en fantastisk utsikt och den upplysta katedralen som kronan på verket.
Under söndagen anordnades en busstur runt ön där vi bl.a. fick lära oss att det var morerna som lärde spanjorerna att bygga terrasser, vi besökte klostret Lluc, passerade konstnärsbyn Deia och stannade till i byn Valdemossa där författaren George Sand bodde tillsammans med Frederic Chopin i början på 1800-talet. Vårt RM var slut och knappt 100 Sweor begav sig hemåt.

Ett stort tack till SWEA Mallorca som hade anordnat ett mycket trevligt regionmöte för både VEMA och OEMA.